Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Esej - Marko Prelević

18. 04. 2012.  - Autor: Piše Marko Prelević

Precenjeno.com

I poznato i opominjuće zazvučala je vest da je Mark Zakerberg, vlasnik Fejsbuka, kupio kompaniju „Instagram". Da li je to bila panična kupovina čoveka koji ne zna šta će sa novcima ili mudar potez?

Milijardu dolara za firmu koja postoji jedva godinu i po, ne stvara nimalo novca, nije ni u 3.000 najpopularnijih sajtova na svetu, ima oko 30 miliona registrovanih korisnika i svega 13 zaposlenih?
Posmatraš ga nekako čudno. Kao da je pomalo lud, kao da mu nešto fali, kao da je došao iz pećine i umesto da četuje, on kredom hijeroglifiše po zidovima. Zagledaš se tako u tog tipa, ma koliko da mu je godina, pa ti sve nešto nije jasno. Kako komuniciraš sa rodbinom, majstore? Kako muvaš devojke? Kako da tvojih 500 prijatelja sazna da si preksinoć u separeu onog ludilo-kluba baš ti naručio flajku „čivasa"? Kako to misliš NEMAŠ profil na najpopularnijem društvenom sajtu na svetu, koji preti da pretekne čak i neprikosnoveni Gugl?

Šta? Zar ne govorimo o Fejsbuku? Ne? Majspejs? Kako to misliš IMAŠ profil na Majspejsu?

Ko se uopšte seća Majspejsa, za koji je Rupert Mardok jula 2005. godine iskeširao 580 miliona dolara, što je 2007, kada je vrednost ovog sajta procenjena na 12 milijardi dolara, posmatrano kao nikad bolji poslovni potez? Sada je Majspejs na smetlištu internet bespuća, negde između Napstera, Čatruleta i Altaviste, koja je u sezoni 1998/99. bila isto ono što je danas Gugl.

Zato je i poznato i opominjuće zazvučala vest da je Mark Zakerberg, vlasnik Fejsbuka, kupio kompaniju „Instagram" za milijardu dolara. Da li je to bila panična kupovina čoveka koji ne zna šta će sa novcima? Ili samo način da, poput Bila Gejtsa dok je njegov „Majkrosoft" bio na vrhuncu, zapuši sve rupe na brodu, i u njegovu utrobu strpa robove, koje će prethodno platiti suvim zlatom?

Svejedno, milijardu dolara za firmu koja postoji jedva godinu i po, ne stvara nimalo novca, nije ni u 3.000 najpopularnijih sajtova na svetu, ima oko 30 miliona registrovanih korisnika, i svega 13 zaposlenih? Ako ste pripadnik generacije koja je prvi modem uspela da zaduži još u prošlom milenijumu - a onda se sećate legendarne brzine od 33.600 kbps i čuvenog zvuka kada se kompjuter kači na mrežu - sve to je mnogo nalik onome što se dogodilo na razmeđi dva veka. Bila je 2000. godina kada je poslovanje na Mreži implodiralo.

Taj je period poznat kao „dot-com-bubble", po sajtovima i firmama koje su mislile da je dovoljno okačiti .com na kraj imena i ostvarivati profit. Ta pouka nije bila dovoljna, iako je u jednom trenutku izgledalo da je samo nebo - i koaksijalni kabl - granica.

Primera ima mnogo - Boo.com potrošio je 188 miliona dolara tokom 1999. godine ne bi li napravio najveću robnu kuću na Mreži. Bankrotirali su u maju 2000. Deonice InfoSpacea su marta 2000. koštale 1.305 dolara po komadu, a godinu dana kasnije 22 dolara. Sada se i ne prodaju. „Matel" je 1999. kupio „The Learning Company" za 3,5 milijardi dolara, i bio prinuđen da je 13 meseci docnije proda za 27,3 miliona.

A tek GeoCities? Nekada najpopularniji sajt za lične prezentacije, neka vrsta bloga, Fejsbuka i foruma - sve u jednom - prodat je na vrhu dot-com talasa za 3,5 milijardi dolara. Kupac, gigant Jahu, mislio je da ima zlatnu koku, iako su svi ekonomski pokazatelji govorili da je sajt godišnje gubio osam miliona dolara. Deceniju kasnije, GeoCities ne postoji, a Jahu posrće. Majspejs se još odaziva kada ga otkucate u pretraživaču, ali pitanje je koliko dugo.

Stvari, ipak, nisu tako crno-bele. Bilo da posao sa „Instagramom" bude profitabilan ili ne, na internetu će se i dalje praviti novac. Otkako je Henri Ford napravio prvu pokretnu traku za automobile, mnoge su kompanije propale - bez sumnje, više ih je nego onih što su uspele - ali pučanstvo i dalje pazari četvorotočkaše. Isto tako, teško je bilo očekivati da će se samo 20 godina pošto je onaj metalski radnik iz Nemačke napravio štamparsku presu u biznisu oko knjiga obrtati tone zlata.

Industriji - mada ona bila i virtuelna - treba vremena, i dok se to ne desi, Fejsbuci i Majspejsi će se stvarati i ponovo propadati. Važno je samo zakačiti se na ta krila i preskočiti na neka druga baš kada ova krenu da se opasno približavaju suncu.

Zato imam predlog. Dragi Marče Zakerberže, „Tajmova" ličnosti godine, najmlađi milijarderu iz blata, gospodaru svemira, prijatelju Baraka Obame i Džejmsa Kamerona, pošto već nemaš prave ideje gde da trošiš svoje milijarde - lične i firmine - kupi mene.

Nemam ništa sem jednog neuglednog stana na Zvezdari. Ne ostvarujem nikakav profit - naprotiv, vrlo često sam u dugovima. Ali, imam razum koji mi govori da su sadašnja situacija na mreži i sadašnje nepostojeće milijarde koje se vrte oko beznačajnih sajtova i aplikacija neodrživi. A taj razum je nešto što, izgleda, nedostaje novopečenim net-milijarderima. 

Izvor: PRESS NEDELJNIK

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati