Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

08. 11. 2019.

Kina je ušla u novu borbu sa Zapadom u Africi, ali na tom frontu GUBI

Sve veće prisustvo kineskih državnih medija u Africi pobuđuje strahovanja zapadnih posmatrača, ali aktuelna saznanja navode na zaključak da je plan da se kineska meka moć pojača posredstvom zvaničnih medija, koji prikazuju azijski gigant u pozitivnom svetlu, ima ograničen efekat.

Kina je ušla u novu borbu sa Zapadom u Africi, ali na tom frontu GUBI

Foto:blic

Od kada je 2012. došao na vlast, kineski predsednik Si Đinping uporno daje uputstva kineskim državnim medijskim organizacijama da “uverljivije govore o Kini” i “bolje prenose poruku Kine svetu”. Afrički kontinent - važno odredište kineske inicijative "Pojas i put", međunarodne trgovine i privatnih kompanija nalazi se u središtu takvih nastojanja.

Do februara 2018, kineska državna novinska agencija Sinhua imala je 28 predstavništava širom Afrike.

Kineska globalna televizijska mreža (CGTN), nekadašnji CCTV Afrika, otvorila je sedište u Nairobiju 2012, a danas je širom afričkog kontinenta dostupna na šest jezika UN. Takođe 2012, "Čajna dejli", drugo državno glasilo, počelo je da izlazi jednom nedeljno u Africi. Kineski investitori koji uživaju podršku vlade kupili su udele u afričkim medijskim kompanijama, kao što je južnoafrički "Independent medija".

Zgrada CGTN u Pekingu Foto: Dayton12345 / Wikipedia

Zgrada CGTN u Pekingu

Međutim, kineski mediji nisu jedini koji ulažu napore za širenje prisustva u Africi. Si-en-en je 2016. pokrenuo multimedijalnu platformu u Lagosu kako bi povečao prisustvo digitalnih medija u Nigeriji, a Blumberg je iste godine lansirao afričko izdanje, namenjeno inovatorima i influenserima kojih u Africi ima sve više. Bi-bi-si je u poslednjih nekoliko godina značajno proširio prisustvo u Africi, nakon što je pre dve godine uveo nove servise prilagođene lokalnim varijantama jezika, u okviru investicije u vrednosti od 400 miliona dolara.

Ograničeni uticaj

Jedno od mogućih merila uticaja kineskih državnih medija u Africi jeste gledanost: CGTN ima višestruko manje gledalaca nego Si-en-en, Bi-bi-si i Skaj njuz u Keniji, Nigeriji i Južnoafričkoj Republici, tvrde istraživači Univerziteta u Kejptaunu i Dani Madrid-Morales sa Univerziteta u Hjustonu. Čak i kada su redovno gledani, pre se može govoriti o prisustvu kineskih državnih medija nego o njihovom uticaju. Studija sa fokus grupama u Keniji i Južnoaričkoj Republici pokazala je da je mišljenje o Kini ljudi koji redovno prate kineske državne medije “uglavnom negativno”.

Jedan od razloga ograničenog uticaja jeste često defanzivan stav kineskih državnih medija u “kontriranju onome što smatraju zapadnjačkim medijskim izvrtanjem kineskog prisustva na kontinentu”, izjavio je bivši urednik CGTN u Africi, a preneo “The Elephant”, blog u Keniji.

Drugim rečima, internacionalni državni mediji teže da prikažu pozitivne aspekte uloge Kine u Africi (“Kinesko-afričko prijateljstvo unapređuje afričkom društvenoekonomskom razvoju” itd).

"Uklanjanje" negativnih vesti o Kini i izbegavanje osetljivih tema, međutim, ograničava količinu vesti i dostupno izveštavanje čine “dosadnim”, ocenio je “Ekonomist” u članku 2018.

Ljudi se okreću intrenetu

Nasuprot tome, ubrzani razvoj digitalnih tehnologija u Africi nudi najviše prostora za rast kineskih medija.

Dok se državni mediji muče da ostvare prodor u tradicionalnoj novinskoj industriji, kineske privatne kompanije koriste nove šanse da prošire meku moć kineskih medija. Izveštaj agencije "WeAreSocial" iz 2019. beleži podatak o 437 miliona korisnika interneta širom Afrike, a izveštaj udruženja GSMA predviđa da će Afrika do 2025. steći još 300 miliona novih korisnika. Afrikanci se okreću internetu da bi došli do informacija. Kineske kompanije su brzo shvatile ogromne potencijale “mobilnih vesti”.

Jedna takva kineska kompanija je “Opera”, sa sedištem u Norveškoj. Opera njuz je portal za strimovanje personalizovanih vesti i kratkih videa, s veštačkom inteligencijom kao kuratorom. Broj korisnika Opera njuza samo za godinu dana porastao je od nule na 21 milion.

Sličan Opera njuzu je sajt Scooper, u vlasništvu kompanije Transsion (proizvođača najpopularnijih mobilnih telefona u Africi "Tecno". Scooper je drugi po broj korisnika u Keniji i Nigeri, posle Opere.

Pored vesti, drugi snažan faktor doprinosa jačanju meke moći jeste zabava. TikTok je bila najčešće instalirana aplikacija u SAD 2018, dok je druga kineska kompanija Transsnet kreirala afričku verziju te platforme za emitovanje kratkih videa Vskit, koja danas ima deset miliona korisnika.

Izvor: blic.rs

Tagovi

Pročitajte još

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati