U fokusu

BEOGRAD 20. 11. 2009

PRESS

Polovina Srba ostari kod mame

Istraživanja pokazuju da čak 57 odsto stanovništva između 25 i 34 godine živi sa roditeljima i ne usuđuje se da započne samostalan život

s1
U jednom stanu često žive tri generacije

Kod roditelja sve besplatno... U jednom stanu često žive tri generacije

U Srbiji čak 57 odsto stanovništva starosti između 25 i 34 godine živi sa roditeljima, pokazuje istraživanje Galupa. Kod roditelja je najlepše jer je sve besplatno i lagodno, pa se veliki broj odraslih ljudi odlučuje da ostane sa mamom i tatom, objašnjavaju psiholozi i sociolozi.

Zaštićeni u porodici, odrasli ljudi nastavljaju da žive u takozvanom „produženom detinjstvu". Mišljenja o tome da li su spremni za porodicu i samostalan život među tridesetogodišnjacima su podeljena, ali su jedinstveni u stavu da je, dugoročno gledano, njihov trenutni porodični status neodrživ.

Infantilnost

Ana S., profesorka engleskog jezika u jednoj beogradskoj osnovnoj školi, u svojoj 28. godini živi u roditeljskom domu.

- Imam 28 godina, zaposlena sam, ali i dalje živim kod mame. Nemam vrstu nezavisnosti koju bih želela. Moji vršnjaci, blago rečeno, šize zbog toga i gledaju da što pre odu iz porodičnog gnezda, koje jeste lepo, ali dugoročno nije dobro - kaže Ana.

Psiholog Žarko Trebješanin smatra da su preduslovi za odluku o osamostaljivanju ekonomska nezavisnost i jaka emotivna veza. Ukoliko tih pretpostavki nema, većina tridesetogodišnjaka u Srbiji se neće odlučiti da započne samostalan život.

s2
Žarko Trebješanin i Zorica Tomić

Mladi zavisni od roditelja... Žarko Trebješanin i Zorica Tomić

- Još je Dostojevski u jednom svom romanu napisao: „Čovek bez svog stana je čovek bez sopstvene psihologije". Mi bismo danas rekli - bez svog identiteta. Te osobe gube i samopoštovanje, a ono je veoma bitno. Nije dovoljno da čovek bude samo profesionalno i društveno uspešan. Ako zavisi od dobre volje drugih ljudi, čak i kad su to njegovi roditelji, to ga gura u jednu pomalo infantilnu situaciju - da sa 30 ili 40 godina i dalje živi kao „podstanar" - objašnjava Trebješanin.

Poremećen sistem

Kulturolog Zorica Tomić upozorava da „račun devedesetih stiže na naplatu".

a

„Produženo detinjstvo"

Kod mnogih koji i u odraslom dobu žive sa roditeljima razlog je materijalna situacija, ali je prisutan i sociološki fenomen „produženog detinjstva", kažu psiholozi. Opravdanja ili izgovori zašto mladi ne stvaraju sopstvene porodice najčešće su da - nemaju gde ili od čega da žive. Pozadinu ovakvog načina života često čine drugi razlozi - kod roditelja je sve besplatno! Na taj način ostaje više vremena, ali i novca za provod.

- Društveni sistem je poremećen, a porodica kao institucija pretrpela je žestoke udarce. Prave vrednosti još uvek nisu vraćene, mladi imaju pogrešan doživljaj realnosti i sve teže se odlučuju na porodični život, koji podrazumeva i breme odgovornosti - kaže Tomićeva, i dodaje: - Dosta dugo je ovde važio fantazam koji je iznedrila turbo-folk kultura, da se ideja o sazrevanju ljudi od, recimo, dvadesetak godina povezivala sa mogućnošću da voze „besne" automobile, nose skupe satove i ponašaju se kao „pijani milioneri".

S druge strane, ocenjuje Zorica Tomić, ljudi su skloniji da žive kod roditelja u nekom zavisničkom odnosu, umesto da svoje znanje i sposobnosti „iznajme" poslodavcu za 200, 300 ili 500 evra mesečno.

Obrazac jednak za sve ne postoji. Mladi koji žive na selu ranije stupaju u brak jer se to od njih očekuje. U urbanim sredinama je sve više onih koji svesno odlučuju da ostanu sami. Sociolozi, ipak, smatraju da treba poštovati takve odluke jer ne umanjuju vrednost onih koji ih donose.

(E. P.)

komentari (25)
pošalji komentar

Milos [neregisrovani] (19. 11. 2009, 23:31:44)

Gluposti

Kazite ovim mudroserima da je glavni razlog zbog cega se mladi ne osamostaljuju nedostatak finansija. Znate li kolko kosta zakup stana, kolko kosta stan, kolko mladih nema posao, kolko mladih ima mizernu platu. kad na to sve odgovore ovi vrli naucnici onda neka se proseravaju tu s tim njihovim psiholoskim glupostima.

pošalji odgovor
odgovori na komentar:
MORBIDNO ?! Nisi u pravu Sociolozi, psiholozi i kulturolozi - otvorite oči! Re: Gluposti

Viktor [neregisrovani] (19. 11. 2009, 23:40:52)

u kojoj zemlji zive?

Stvarno mi nije jasno kako pojedini novinari i psiholozi skroz izokrenu problematiku. Zar njima stvarno nije jasno zasto najveci deo mladih zivi kod roditelja? Neka razmisle o ovome..
Ako neko zaradjuje 400evra mesecno i treba da da 200evra "za sobicu 2x2 u Nedodjiji", a ostatak meseca zivi malo na fotosintezi (ako ima dovoljno sunca taj mesec), a malo na hlebu i vodi...zasto li se mladi odlucuju da ostanu kod roditelja?

pošalji odgovor

Pa [neregisrovani] (20. 11. 2009, 01:09:11)

I sta sad

sta to neko ima protiv tradicjonalne srpske porodice? treba prodati zapocete stanove i dati kredite. vazi nije problem daj mi posao prvo pa onda cu tatu zvati u nedelju na rucak.

pošalji odgovor

anonimni [neregisrovani] (20. 11. 2009, 01:47:33)

:(

Kakva crna ekomomska nezavisnost!? U pojedinim delovima Srbije radi se za platu od 12-13.000 dinara a mogićnosti da se i to nađe su ili u domenu naučne fantastike ili "zaposlenje" traje dok gazda ne nađe "kumine kume kumu" pa zaposli. Iznajmiti stan (čak i sa cimerima), živeti u njemu do sledećeg prvog( plaćati račune, jesti ,piti, obući se ili uštedeti i za izlazak a kamoli za letovanje ili zimovanje), to košta mnogo više. A stambeni kredit?... E taj film je veća fantastika i od "osmog putnika" (sva 4 dela)!
Stiče se utisak da su naši eminentni psiholozi, sociolozi, kulturolozi ili ko god, mišljenja da "mladež" u Srbiji čine uglavnom sve dzabalebara do dzabalebare, sve sam neradnik i probisvet. Tačno je da ima onih koji mogu da se osamostale i odvoje i stambeno i finansijski, ali neće, prave še "toše" ali u velikom procentu slučajeva razlog je isključivo nemogućnost pronalaženja koliko-toliko pristojno plaćenog posla.

pošalji odgovor

breznjev [neregisrovani] (20. 11. 2009, 02:46:12)

5 okt

Kulturolog Zorica Tomić upozorava da „račun devedesetih stiže na naplatu".


Nije tacno..Pre bih rekao da 5 oktobar 2000 stize na naplatu.Sve je gore i gore a kako stvari stoje ima da bude jos gore.Ali nema veze vazan je beli sengen.Zar ne?

pošalji odgovor

SKF [neregisrovani] (20. 11. 2009, 08:08:53)

I ja sam jedan od tih

koji živi sa roditeljima!
Živio sam i sam, ali od kako je kriza morao sam da se vratim jer su mi primanja neredovna!
Žalosno je to, ali niko ne piše o ovom fenomenu!
Svaka čast!

pošalji odgovor

Dusan [neregisrovani] (20. 11. 2009, 09:04:26)

idemo u propast

To je po meni najveci problem u Srbiji trenutno. To drzava i ne namerava da resi, cak naprotiv ulaze u penzionere, koji su vlasnici tih stanova povecavajuci im penzije i zaduzujuci se na racun tih mladjih generacija koje ne mogu da se osamostale. Zato nam je natalitet nikakav.
Ja imam dvoje dece i sa platom od 65000 taman imam da prezivim mesec. Kada ne bi imao decu od tih para bih mogao da zivim kao car. Drzava bi morala poreski i slicno da stimulise formiranje porodica i radjanje dece.

pošalji odgovor

željko [neregisrovani] (20. 11. 2009, 09:21:36)

50+

A jel neko radio ispitivanje koliko Srba sa porodicom, ženom i decom, živi kod svojih roditelja ?

pošalji odgovor

Nena [neregisrovani] (20. 11. 2009, 09:35:00)

Re: Gluposti

Svaka cast! Potpuna istina

pošalji odgovor

Marko [neregisrovani] (20. 11. 2009, 09:36:23)

Lično

ja lično probao sa nadprosečnom platom,i dok platiš kiriju, hranu, i ostale neophone stvari,ostane ti samo depresija i nemogucnost zadovoljenja svojih potreba. Vratio sam se kod mojih i ponovo se osećam ko čovek, radim šta hoću i baš ko što tekst kaže, lakše živim. Mogu da nastavim da teram inat samom sebi i maltretiram se plaćajući račune, ali imam jedan život i gledam da što više preživim lagodno. kako je sa 400 eur ili manje, stvarno pojma nemam. Vremena su se promenila, pa tako i prioriteti.

pošalji odgovor

ljupko, vrbljani [neregisrovani] (20. 11. 2009, 10:08:17)

stiže račun

da stiže račun od revolucionarnih promena. sa mojih
60 godina deci i unucima pričam o
mom bezbrižnom detinjstvu,gde od
revolucionarnih promena deca samo
"ištu", a prvo što progovori je
€.meni do završetka srednje škole
nije trebao ni džeparac, jer sve
se dobijalo od društva, a danas
više od polovine mladih do 35 godina nema dana staža bez obzira na školsku spremu. zorica mora da je na državnim jaslima kad priča gluposti.

pošalji odgovor

Mina [neregisrovani] (20. 11. 2009, 10:35:17)

Sociolozi, psiholozi i kulturolozi - otvorite oči!

Ovo su priče za malu decu - pogrešan doživljaj realnosti, kakve su ovo gluposti... vajni naši psiholozi i sociolozi, ovo istraživanje vam je skroz infantilno, nezrelo i potpuno neusklađeno sa trenutnom situacijom kod nas (ovo možete pričati samo za sedamdesete godine prošlog veka)... pogledajte sami malo realnosti u oči!!!

Kako danas naše društvo stimuliše samostalni život i stvaranje sopstvenih porodica - povećanjem nezaposlenosti, destabilizacijom čitavog društvenog sistema, povećanjem nesigurnosti i totalnim nedostatkom perspektive i za blisku budućnost, a kamoli neku dalju!

Ovo istraživanje je uradjeno skroz naopako - krenite prvo sa opsežnom analizom naše trenutne društvene i ekonomske situacije, pa odatle izvlačite zaključke koji imaju više smisla, a ne da pričate ovakve gluposti...

pošalji odgovor

nesrećan [neregisrovani] (20. 11. 2009, 10:50:52)

Od čega?

Imam platu nešto veću od 28.000,00 dinara. Majka, brat i sestra mi ne rade. Znači, to je naš jedini, porodični, mesečni prihod. Od čega ću ja da se oženim i zasnujem porodicu? Kako da dođem do stana, kako da izdržavam tu moju jadnu decu kada ih dobijem. Od čega će da žive moja majka, brat i sestra ? Molim neka mi neki stručnjak da savet kako da rešim te probleme, pošto se ovde svi prave pametni i dele lekcije.

pošalji odgovor

maki [neregisrovani] (20. 11. 2009, 11:03:58)

ne razumem

kako ovi sto stanuju sa roditeljima vode ljubav,gde je tu intima,prvo svima reci dobro vece kako ste pa u sobu kao tinejdzeri,meni je to uzas i degutantno,retardirano,nema opravdanja,to je samo jedan primer.....a posle keksa mama kuca na vrata pita hocete kaficu...hahahha,uzas....a vidis tipa ono kao macho,folirant,filozof itd a onda te odvede u pun stan ,mama tata seka bata baka.miomirisi pasulja,cekas na red u wc...iz iskustva govorim...neka hvala.....radim 2 posla,13 h dnevno,tesko je bilo pronaci ali kad se hoce sve se moze...

pošalji odgovor
odgovori na komentar:
cim

Sale [neregisrovani] (20. 11. 2009, 11:51:46)

Nisi u pravu

Vec ti ne zelis da "iznajmis svoje znanje poslodavcu za 200, 300, 500 evra mesecno". Tad bi mogao da budes samostalan!! :oS Da nije tuzno, bilo bi smesno!

pošalji odgovor

Pedja [neregisrovani] (20. 11. 2009, 11:58:46)

cim

cim je tebi "intima" na prvom mestu a nemogucnost da neko zivi sam zbog ekonomskih uslova ti je nerazumljiva, skoro sam siguran da nisi ozbiljna osoba.Sto se tice intime,valjda roditelji su zaposleni,spavaju,imas hotel...bilo sta, probaj u kolima, mnogo je interesantnije,u kuci dosadi...ali smo odlutali od teme, rec je o losoj ekonomkoj situaciji,jer i sa duplo vecom platom od proseka, ako nemas vec stan na poklon,nema sanse da zivis iole pristjono.

pošalji odgovor

leka [neregisrovani] (20. 11. 2009, 12:16:35)

Žetva mehurića

Sociolozi i ostali psiho-socijalni analitičari nisu tu da realno sagledaju uzroke katastrofalnih posledica vladavine DOS-a, koji je obećavao kule i gradove, pa se sve rasprslo kao mehurići od sapunice, već da brane one koji su ih kao poplava izbacili na srpska polja. Ne samo da dovode u pitanje svoju stručnost, već i u svoju duhovnost, moralnost. Ne znam da li odbrana neodbranjivog toliko vredi.

pošalji odgovor

danica [neregisrovani] (20. 11. 2009, 15:17:21)

nemoguca misija

Ovaj tekst verovatno pripada nekim drugim ljudima i nekoj drugoj drzavi.Iskreno govoreci,ni jedna opcija nije povoljna,zivot sa roditeljima nije u toj dobi bas idealan,a ni samostalan zivot sa prosecnim primanjima ne daje nikakve dobre rezultate.Zivela sam i sa roditeljima,zivela sam i sa cimerkama jer sama nisam bila u stanju da placam gomile racuna i kiriju.Tek to je prica za sebe,opet nemas samostalnost,a prezivljavas od plate do plate.Ovakvi tekstovi me samo razbesne...

pošalji odgovor
odgovori na komentar:
strucno bulaznjenje

anonimno [neregisrovani] (20. 11. 2009, 19:41:43)

strucno bulaznjenje

Velika vecina komentara su na mestu, i sa pravom revoltirana. I ovim strucnjacima na komentaru, ocigledno su uzori mladi sa nekog "trulog zapada".I ni na kraj pameti im ne pada, da je nasa situacija sa tudjima naprosto neuporediva.Ali, da kao takva zasluzuje ozbiljnu analizu,a onda i brigu za tu mladost o kojoj cesto slusamo u politikantske svrhe. Viktor je sve lepo kazao o stanju u kome se nalaze nasi mladi ljudi. Jasno je zasto imamo ovakvu analizu - setimo se one nase narodne - SIT GLADNOME NE VERUJE - Uz sve to, izgleda da ih bas nesto i nije briga.

pošalji odgovor

zoran [neregisrovani] (20. 11. 2009, 21:31:55)

mi deca 90tih

pocetak rata....nasih 20 godina...a ucili su nas odrustvenoj komuni...skola...vojska ...posao..pa brak....i sta se desilo ...sad imamo 40 godina...20 je proslo u promeni komune...za skolu niko nepita...posla nemamo...a brakovi se raspadaju...pa pola srbije je u penziji....i srecno je....pa nemozes u gradu naci devojku od 30 godina...zasto jer je u depresiji...i neizlazi psiholoski tip povukao se u sebe...sa 300 evra se nemoze ziveti samostalno....gospodo....dosao je KAPITALIZAM....molim vas na tv televiziji nepricajte o poljoprivredi....kulturi....i ekonomiji....jer je kapitalizam.....a kapitalizam trazi lobodu u pomeranju...a mi smo u getu...

pošalji odgovor
odgovori na komentar:
,,,,, Svoj zivot u svoje ruke kad vec

Milan [neregisrovani] (20. 11. 2009, 21:41:18)

kad vec

Kad vec nismo bili pametni kad se ovo biralo, drago mi je da neko vidi glavni uzrok.

pošalji odgovor

Natural born fighter [neregisrovani] (20. 11. 2009, 22:12:33)

Svoj zivot u svoje ruke

Ja sam slicnih godina, nesto malo mladja. Imala sam srecu da zavrsim skolu koja se moze "naplatiti", promenila dva posla u Srbiji. Ipak sav taj period je bio luda borba, sa malim pobedama i ogromnim ulaganjem. I sama sam iz porodice neprivilegovanih i razumem ljude koji se ovde pitaju kako...? Bilo je tu svega svakakvih stanodavaca, rupa od stanova koji se skupo placaju. Kada sam otisla u inostranstvo imala sam za srpske prilike dobru platu. Nepristojno mi je zbog ovih ljudi ovde reci koliku, nije ni vazno

Istina je da su se u mojoj generaciji i nesto starijima ljudi "osamostaljivali" onda kada su stvarali porodice. Primetila sam da su posebno muskarci tih godina odbijali da zive solo iz cistog komoditeta (osim onih koji su odmah otisli u inostranstvo): Naravno ne generalisem.

Danas imam utisak, gle apsurda, da su ovi mladji radiji da se osamostale, ali imaju vrlo malo sanse.

Ovo je krajnje dobronameran savet, a ne popovanje.
Saberite se ljudi svako za sebe. Vidite sta znate da radite i cvrsto krenite u potragu za sopstvenom srecom, ako ne tu gde zivite, veliki je beli svet. Dok god se zivi, treba se boriti. Bice uspona i padova, med i mleko ne teku nigde. Ali vredi pokusati.

Zapatilo se to orjentalno shvatanje da je sve sudbina, medju nasim narodom. Nije, ima nesto i u onome da sreca prati hrabre.

Istine radi, moram da kazem da nasi roditelji pomalo i jesu takvi da sopstvene strahove od zivota i promena prenose na decu cime neke od njih paralisu za ceo zivot. Od kada zivim u drugoj kulturi to mi je jos jasnije. Kada mi je trebala podrska, za rizicne poteze uglavnom sam ostajala sama. Ja sam za sebe postavila stvari ovako. Moras da uspes, druga opcija ne postoji. Bilo je sumnji, strahova, nervoze... svega. I znam da ce ih opet biti. Niko od nas ne moze da promeni trenutak u kome je rodjen, ni ludu drzavu, moze samo da pokusa da promeni sebe. Ako i ne uspe, bar ce znati da je probao.

I na kraju, ako se vec rade ovakva istrazivanja, onda ih treba uraditi bolje i preciznije. Mozda pronaci koji procenat od onih koji to mogu, ne zeli da se osamostali. Posto je takvih malo, sta god se dobilo kao rezultat tesko da je relevantno.


pošalji odgovor

v [neregisrovani] (20. 11. 2009, 22:38:00)

,,,,,

Ovo je jako daleko od kapitalizma, kapitalizam nije toliko surov kao ovo naše uređenje, ne znam ni kako da ga nazovem, valjda bi robovlasništvo bilo približno dobar naziv.
Ovde ljudi nemaju nikava prava, jedino obaveze, rad,rad,rad.... sve dok ne c...eš, stvarno život za uživanje.

pošalji odgovor

Mladen Mladenovic [neregisrovani] (21. 11. 2009, 13:16:08)

MORBIDNO ?!

A zasto imaju male plate ?! Zasto ne zarade mnooogo vece plate, kao sto su to radili njihovi roditelji ? Nije poenta u tome. Ovde se radi o genetskom poremecaju, kome su, svojim vaspitanjem najvise doprineli sami roditelji ? Nije valjda da je za male plate kriv Milosevic ili, mozda, jos ranije, Car Lazar ? Bojazan od odgovornosti, bojazan od posla, hedonizam i nemanje hrabrosti da se po cenu "krvavog rada" resavaju zivotni problemi glavni su razlozi ove "bolesti". Sta ima morbidnije od podatka da ljudi u 40-oj godini zivota zavise od roditelja koji su jednom nogom u grobu ?! Nije valjda da su svi oko nas, koji uzgajaju porodice od dvoje, troje i vise dece, bogatiji ?! Da bi se drustvo izlecilo potrebna je tacna dijagnoza. Ne demagogija.

pošalji odgovor

Pavle [neregisrovani] (21. 11. 2009, 17:14:32)

:(

Deco bezite iz ove svete zemlje dok jos mozete.

pošalji odgovor
Arhiva
Click Here to Pick up the date
Click Here to Pick up the date