Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

13. 01. 2022.  - Autor: nedeljnik

Da li jedenje žitarica od celog zrna može da smanji upale u organizmu?

Konzumiranje žitarica kao što je ovas smanjuje rizik za razvoj hroničnih, srčanih, kao i šećerne bolesti

Da li jedenje žitarica od celog zrna može da smanji upale u organizmu?

Срчане болести су најчешћи узрок смрти у већини развијених земаља, а повишене вредности холестерола у крви водећи фактор ризика. Свако смањење укупног серумског холестерола и ЛДЛ холестерола (или лошег холестерола) смањује ризик за коронарну болест. Промена начина је увек прва линија, а самостално или уз лекове за смањење холестерола, представља сигуран и практичан приступ лечењу, пише у ауторском тексту  др Милка Поповић  са Медицинског факултета у Новом Саду.

„Препоруке за правилну исхрану недвосмислено указују на значај конзумирања житарица од целог зрна, које се повезују са смањењем ризика за развој хроничних болести, укључујући и срчане болести, пре свега коронарну болест, повишен крвни притисак, али и шећерну болест типа два. Претпоставља се да су повољни утицаји житарица од целог зрна на здравље људи бројни и великим делом засновани на деловању дијетних влакана.

Иако карактеристична исхрана Европљана подразумева јефтиније житарице попут пшенице, пиринча и кукуруза, пажња научника усмерена је на повољне утицаје овса (зоби), житарице која је била веома популарна у исхрани људи, али чија је производња последњих деценија значајно смањена. Овас је житарица посебно богата растворљивим и нерастворљивим влакнима, липидима, протеинима, витаминима и минералима и јединствени је извор полифенола авенантрамида.

Rezultati brojnih studija pokazuju da upravo ovas sadrži značajne količine beta-glukana, rastvorljivog dijetnog vlakna kome se pripisuju povoljni uticaji na zdravlje, kao i da konzumiranje tri ili više grama beta-glukana dnevno dovodi do smanjenja vrednosti serumskih masnoća - LDL holesterola, odnosno ukupnog holesterola. Preporučeni unos beta-glukana može se obezbediti kroz različito pripremljen ovas i proizvode koji ga sadrže: ovsene pahuljice i seckani ovas, mekinje ovsa, kao i proizvode koji sadrže različite oblike ovsa - musli, žitarice i kaše, žitne štanglice i druge. Rastvorljivi beta-glukan u kontaktu sa vodom daje viskozni rastvor koji povećava osećaj sitosti.

Evropska komisija je dozvolila upotrebu zdravstvenih izjava da beta-glukani doprinose održavanju normalnih vrednosti holesterola, i to za hranu koja sadrži najmanje gram beta-glukana iz ovsa - ovsenih mekinja, raži, raženih mekinja ili njihove mešavine u kvantifikovanoj porciji, uz obaveštenje potrošačima da se povoljni zdravstveni efekti ostvaruju kroz dnevni unos od tri grama beta-glukana, kao i da doprinose smanjenju faktora rizika za razvoj koronarne srčane bolesti ako su zadovoljeni prethodno opisani uslovi.

Повећање култивације овса, примена нових технологија које чувају нутритивна својства, трансформација сировог зрна у укусне и прихватљиве прехрамбене производе очуване здравствене вредности, као и комуникација са потрошачима путем здравствених изјава о декларацијама производа, могу имати снажан подстицај за повећање потрошње ове значајне житарице.“

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati