Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

18. 03. 2017.

Za osvajanje Marsa koristiće se NACISTIČKA TEHNOLOGIJA

Albatrosi su oduvek fascinirali Ala Bauersa. “Krila dominiraju nad ostalim karakteristikama albatrosa i ove ptice su veoma efikasne”, kaže glavni naučnik u Nasinom Centru za aeronautička istraživanja “Armstrong”, u vazduhoplovnoj bazi “Edvards”, u Kaliforniji. “Upravo to nastojimo da postignemo s našim letelicima - eliminisanjem nepotrebnih delova kao što je rep.”

Za osvajanje Marsa koristiće se NACISTIČKA TEHNOLOGIJA

foto: blic.rs

Bauers je uveren da bi dizajniranje letelica bez repa omogućilo smanjenje otpora za oko 20 odsto. “Vrlo brzo biste dobili prilično mali avion - leteće krilo - s veoma malo delova, veoma malim otporom i visokom efikasnošću”, uveren je on.

“Leteće krilo” nije njegova ideja. Prvi prototip su napravili inženjeri u nacističkoj Nemačkoj pred kraj Drugog svetskog rata. Međutim, ove letelice su imale tendenciju da padaju s neba.

Bauersov tim je poslednjih nekoliko godina razvijao i uspešno testirao modele tzv. “letećih krila”. Njegov cilj je da bude prvi čija će letelica nadletati površinu Marsa.

Iako je gravitacija na Marsu tri puta manja nego na Zemlji, Crvena planeta ima veoma malu atmosferu - oko jedan odsto Zemljine.

“Da bi došlo da određene interakcije s molekulima vazduha, morate da imate izuzetno malu letelicu”, objašnjava Bauers. “Slično kao kada letite oko 30.000 metara iznad površine Zemlje.”

Uobičajene letelice teško bi mogle da se održe u vazduhu, ali leteće krilo pojačane efikasnosti trebalo bi da bude u stanju da lebdi iznad površine i unese promenu u istraživanje Marsa.

Endi Retklif, inženjer sistema futurističkih programa kompanije “Erbas”, ističe da roveri trenutno pokrivaju ograničenu površinu.

“Poslednji rover koji se spustio na Mars je ‘Kjuriositi’, ali od tada (2012) prešao je svega devet kilometara”, kaže on.

Roveri imaju svojih prednosti, jer omogućavaju detaljno proučavanje tla, uzimaju uzorke, a novi rover Evropske svemirske agencije (ESA), koji je u fazi razvoja i trebalo bi da se spusti na Mars 2020, čak će bušiti zemljište u potrazi za znacima života. Međutim, letelica može da pokrije znatno veću površinu.

Bauersova pionirska misija na Mars obuhvata “leteće krilo” bez pogona, dužine 60 centimetara i težine svega 1,5 kilograma, sklopljeno i smešteno u svemirsku letelicu u obliku kocke (cubesat) od svega 30 centimetara. Plan je da “cubesat” služi kao balast u budućoj misiji rovera. Kad glavna letelica stigne na Mars, “cubesat” će biti izbačen. “Nalazili bismo se visoko iznad atmosfere, pa se postavlja pitanje kako usporiti i rasklopiti letelicu.”

Kada stigne do Marsa, glavna svemirska letelica kretaće se brzinom od preko 5.000 metara u sekundi. Čak i na Marsu to znači da bi pri ulasku u atmosferu temperatura dostizala 2.000 stepeni Celzijusa, što znači da Bauersov “cubesat” ne bi mogao da preživi.

Horten 229, nemački prototip bobardera testiran 1944.

Tim naučnika kompanije “Nasa ejms” u Silicijumskoj dolini smislio je rešenje: padobran koji funkcioniše u svemiru. “Exo-Brake” padobran, uspešno testiran u Zemljinoj orbiti, može da funkcioniše u najtanjoj atmosferi i usporava “cubesat” bez stvaranja vreline koja nastaje prilikom rapidnog usporavanja. “Potom, na oko 3.000 metara iznad površine, rasklopili bismo naš mali avion (glajder) i odleteli”, kaže Bauers.

Lebdenje će, međutim, trajati svega četiri minuta. “Za interakciju sa atmosferom morali bismo da letimo brzinom oko 600 km/h”, objašnjava Bouers.

Za potrebe navigacije, glajder će biti opremljen vizuelnim mapama površine, a tokom rapidnog spuštanja će prvi put izmeriti atmosferski pritisak i temperaturu na Marsu.

Bauersov tim planira da testira prototip kjubsata i glajdera na velikim visinama u Zemljinoj atmosferi još ove godine. Iako leteće krilo još nije zvanično usvojeno kao Nasina misija, Bauers je uveren da će, ukoliko testiranje bude uspešno, ubediti agenciju da pošalje njegovu letelicu na Mars.

Izvor: blic.rs

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage