Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

06. 12. 2021.  - Autor: Tanjug

Kako smo upoznali "prave" veštice?

Pitajte svako dete sa Zapada da nacrta vešticu i gotovo svako će nacrtati sličnu predstavu - staricu sa kukastim nosem, šiljatim šeširom i metlom ili nagnutnom nad kotlom. Odakle ova predstava dolazi?

Kako smo upoznali "prave" veštice?

Фото:Тањуг

Одговор, који је комплекснији него што се чини, могу да сазнају посетиоци нове изложбе у Британском музеју у Лондону која се бави иконографијом вештичарења. 
Вештице имају дугу и богату историју. Њухове претече су се појавиле у Библији где је краљ Сол консултовао такозвану Вештицу из Ендора. У класици су присутне у облику крилатих харпија и стрикса - летећих створења која су крештала као сове и хранила се бебама. 

Кирка, чаробница из грчке митологије, била је нека врста вештице, способна да своје непријатеље претвори у свиње. Баш као и њена рођака Медеја. Древни свет је, дакле, био одговоран за бројне карактеристике које ће каснијих векова бити приписиване вештицима. 

Ипак, пише ББЦ, данашње виђење вештице „установљено је тек на почетку ренесансе”. А за то је најзаслужнији један човек, немачки мајстор Албрехт Дирер.
На две изузетно утицајне гравуре, Дирер је обликовао данашњи стереотип вештице. Са једне стране, као што је случај са „Четири вештице” (1479) она је млада, лепа и згодна, жена која може да очара мушкарца. Са друге стране, што се лепо види на „Вештици која јаше унатрашке на кози” (око 1500), она може да буде матора и грозна. На овој гравури, гола вештица приказана је како седи на рогатој кожи, симболу ђавола.

Груди су јој опуштене, уста отворена док промуклим гласом извикује чаробне речи а њена рашчупана коса лети у супротном смеру од њеног кретања што је знак њених вештичијих моћи. Чак држи и метлу. 

Ovo je, piše BBC, matrijarh veštica popularne kulture danas. 
Za istoričare umetnosti interesantno pitanje je šta je renesansnim umetnicima poslužilo kao uzor? Jedna teorija je da su Direr i savremenici bili inspirisani personifikacijom Zavisti u Mantenjinoj gravuri"Borba morskih bogova". 

"Mantenjina figura Zavisti predstavila je vešticu kao groznu babu", kaže umetnica i književnica Deana Peterbridž, koja je kustoskinja izložbe u Britanskom muzeju. "Zavist je gojazna, grudi joj više nisu lepe zbog čega je ljubomorna na žene i napada bebe i jede ih a umesto kose ima zmije".

Na sličan način veštica je prikazana i na italijanskoj grafici "Lo Stregozzo" iz 1520. gde grozna veštica sa otvorenim ustima, raščupanom kosom i dronjavom odećom stoji iznad kotla iz kojeg izlazi monstruozni kostur dok desnom rukom poseže za bebom koja joj leži pored nogu. 




Ova grafika pojavila se u "zlatno doba" prikaza veštica, burnom, siromašnom, nestabilnom 16. i 17. veku, kada su suđenja vešticama bila izuzetno popularna u Evropi. 

Zapravo, popularnost ženomrzačkih prikaza veštica može se povezati sa izumom prese za štampu čime je štampani materijal brzo razdeljivan a mnogi od tih printova mogu se videti na izložbi. 

Do 18. veka veštice više nisu bile pretnja. Umesto toga, na njih se gledalo kao na sujeverje seljaka. To, međutim, nije sprečavalo umetnike poput Goje da ih slikaju. 
“Los Caprichos”, Gojina kolekcija 80 grafika iz 1799. koristila je veštice, gobline, demone i čudovišta kao satirično oruđe, kako vi pokazali zlo u svetu. 

Goja nije verovao da veštice postoje ali su njegove grafike među najmoćnijim, najprepoznatljivijim slikama veštica ikad napravljenih. Tabla 68 “Los Caprichosa” je izuzetno moćna. Na njoj veštica uči zgodnu mladu vešticu-pripravnicu kako da leti na metli. Obe su nage a cela predstava deluje prilično pornografski, naročito ako se uzme u obzir da španska reč "volar" (leteti) u slengu znači i orgazam.
Istovremeno, u Engleskoj se pojavila čitava plejada umetnika koji su radili gotovo pozorisne scene veštičarenja. Henri Fuseli je uradio nekoliko poznatih slika na temu Magbeta. 

I pored toga, interesovanje za veštice bilo je u opadanju i nedostajala mu je čudna, uzbudljiva crta koju je ovaj žanr imao ranijih vekova. 
U 19. veku prerafaelisti i simbolisti bili su privučeni figuri veštice koju su oni doživljavali kao “femme fatale” ali je njihova zadovljiva čarobnica više pripadala oblasti seksualne fantazije nego visoke umetnosti. 

Jedina konstanta kroz istoriju umetnosti veštica je mizoginija. Peterbridž kaže da to, na žalost, jeste istina i da su predstave veštica demonizacija žena. 

"Ali su često vezane sa društvenom kritikom. Veštice su bile žrtveno jagnje na kome se projektovalo svako zlo u društvu", dodaje ona. 

Postavka “Witches and wicked bodies” posetiocima je besplatno izložena u Sobi 90 Britanskog muzeja od 25. septembra 2014. do 11. januara 2015. godine

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati